Wednesday, 21 August 2013

Puisi Buat Bakal Sehari

Bismillahhirrahmannirrahim.......

                                                    selamat pengantin bau teman-teman


Alhamdulillah....bulan ni ramai teman-teman yang akan dan telah mendirikan rumahtangga...semoga semuanya dipermudahkan......

Wah ni yang cemburu ni namun begitu semoga rumahtangga yang akan dibina berlandaskan untuk mencari redha dariNya.....

Moga Allah Redha.....=)

sikit kata-kata buat kalian

***

Adam ditakdirkan bersama hawanya...
Ali ditakdirkan bersama fatimahnya...
Rasulullah ditakdirkan bersama khadijahnya.....
Dan kamu ditakdirkan untuk si dia....

Cinta sememangnya indah...
Mendamaikan jiwa mendatangkan bahagia...
Diri disayangi hati dimanjai...
Dunia seakan dimiliki....

Namun dengan cinta juga...
Manusia saling meluka...
Mendatangkan fitnah dan  melakukan musnah...

Semua mengetahui...
Cinta teragung adalah cinta Ilahi...
Yang sentiasa datang dan tak pernah pergi...
Menemani hati setiap insan yang menghargai...

Begitulah kasih Ilahi...
Tak pernah pudar walau sentiasa disakiti dan dikhianati...
Yang memberi dengan sepenuh hati...
Kerana Dialah Rabbul Izzati....

Tidak salah mengharap kasih manusia...
Namun cukup seadanya...
Yang mana lahirnya cinta..
Bertemu dan berpisah hanya kernaNYA....

Cintailah dan taatilah si dia...
Kerna mengharap redha dariNYA...
Wanita solehah adalah perhiasan terindah...
Yang dijanji syurga oleh pemilik jannah...

Carilah redhaNya bersama si dia...
Melahirkan keluarga sakinah,mawaddah wa rahmah..
Melahirkan srikandi dan pejuang-pejuang agama yang tak pernah goyah..
Yang akan berbakti setia pada jalanNya..

Selamat pengantin baru buat teman tercinta...
Semoga syurga dunia yang dibina sentiasa berada dalam rahmatnya....
Terus mengejar dan memburu cinta dariNya...
Doakan daku untuk turut serta....

***





Thursday, 8 August 2013

SALAM RINDU BUAT KAKANDA

1 Syawal 1434H.......alhamdulillah hari ni adalah hari kemenangan untuk umat Islam setelah hampir sebulan berjuang dan mengumpul amalan-amalan baik untuk dipersembahkan di hadapan ALLAH....

Bulan Ramadhan yang terkenal dengan Malam Lailatul Qadr....malam yang dirindui dan sangat dinanti oleh semua muslimin untuk merebut pahala ganjaran yang telah dijanjikan ALLAH iaitu diumpamakan seperti beribadah untuk 1000 bulan....Masya Allah....Allah sangat penyayang kepada hamba-hambaNYA....

Seperti ketetapanNya.....yang datang pasti akan pergi dan yang lama pasti akan diganti dengan baru....Begitulah juga senario untuk pusingan bulan-bulan Islam....Setelah berlalunya ramadhan..pasti akan diganti pula dengan Syawal dan seterusnya....dan mereka patuh dan taat dengan ketetapan dan aturan ALLAH...patut tanpa membantah...subhanALLAH......makhluk-makhluk Allah semuanya taat kepadaNya tanpa ada sedikit keraguan namun manusia yang masih dikurniakan nikmat akal masih membentak-bentak untuk melaksanakan ketaatan kepadaNYa...berkira-kira untuk patuh kepada suruhanNYA....apatah lagi diri kerdil ini yang masih banyak salah dan khilafnya.....
    
                                              ****************
Dan syawal kali ini aku turut tidak ketinggalan melakukan aktiviti tetap kami di pagi raya....menziarah kubur....

Setelah arwah abang pergi sejak tahun 2007...pagi raya kami pasti akan berada di sini...seperti tahun-tahun sebelumnya....kubur pertama yang akan diziarah pasti adalah kubur arwah abang yang sangat dirindu dan dicinta....


Entah mengapa tahun ni aku terlebih sebak ketika menziarah pusara arwah abang....sesampai je di hadapan pusaranya...air mata tak semena-mena terus gugur bercucuran....rindu yang tidak tertahan dan tidak terluah untuk aku ucapkan.....
Bagaikan aku mahu memeluk sahaja pusaranya kerana mahu menyampaikan rinduku padanya.... manun aku redha
Salam rinduku padanya hanya bisa disampaikan melalui bisikan doa jauh dari sudut hatiku

Allah hadirkan dirimu untukku..
Sebagai kakandaku..sebagai sahabatku...
Walau engkau suka menyakitiku..mengusikku...
Namun dalam pada masa sama engkau yang selalu melindungiku....

Aku rindu kamu wahai kakandamu...
Terlalu awal rasanya perginya kamu...
Belum puas aku bermanja sebagai adindamu....
Namun Allah lebih menyintaimu melebihi kasih kami kepadamu....

Bagaimana keadaanmu disana kakandaku....
Aku,mak,abah dan ija berharapkan agar kau baik-baik sahaja di sana....
Dilapangkan kubur untukmu di sana....
Dan jauh dari segala siksa dan ancamanNYA...

Moga ALLAH mendengar dan menerima doa kami di sini...
Kami di sini amat merinduimu kakandaku....
Aku mahu kau tahu yang kau sentiasa berada dalam doaku....
Dan aku mahu bertemumu di sana nanti wahai kakandamu...

Banyak hal yang mahu aku ceritakan padamu...
pelajaranku..kehidupanku dan segalanya...
Kerna kaulah tempat aku berbicara dan meluahkan rasa....

Taatmu pada mak dan abah menjadi contoh buatku...
Sayangmu pada adinda-adindamu menjadi ikutanku....
Keazamanmu dalam pelajaran dan ujian yang menimpamu menjadi penguat untukku...
Segala yang ada padaku kini adalah kernamu wahai kakandaku...

Wahai kakandaku...
Setiap kali ku melihat teman-teman seusiamu dan teman-temanmu....
Pasti aku terus teringatkan kamu...
Rupamu bagaimana agaknya....gelagatmu dan segalanya tentangmu...
Kau sentiada dirindu wahai kakandaku...
Aku amat bersyukur kerna punya kamu sebagai kakandaku...
Walau Allah hanya meminjamkanmu untukku buat seketika...
Namun...aku bersyukur atas anugerahnya...
Bak kata mak...
Anak-anak adalah anugerah terindah untuknya...
Apatah lagi dia punyai anak yang baik dan taat sepertimu....
Aku mahu kau turut tahu...
Mak telah mengampunkan segala dosamu sebelum perginya kamu dan kami redha dengan perginya kamu....

NAMUN...KAMI TERSANGAT MERINDUMU....

salam rindu dan cinta buat kakanda.....mohammad yazid zainal(al-fatihah)



                                                                                                                                              

Tuesday, 6 August 2013

AKU WANITA BIASA

adik : kak ngah...belilah baju tu....cantiklah..ko kan suka jubah...
kak ngah : tak nak lah...merah sangatlah....( walaupun dalam hati mengatakan sangat cantik)
adik : tapi cantiklah....hah baju tu pown cantik...same macam baju aku...
kak ngah : tak nak lah..ada cutting kat pinggang die....( dalam hati:cantiknya)
adik : hah....baju tu...
kak ngah : tak nak lah.....

dah insiden penolakan tersebut berlansung hampir setiap kali si adik memilihkan baju untuk si kakak......

sesampai sahaja di rumah....

mak : kakak beli baju apa?
kakak : jubah mak..dah lama dah akak nak jubah ni..alhamdulillah akhirnya dapat juga....
mak : adik beli baju apa?

adik mengeluarkan baju yang dibelinya.....( cantik )

mak : hah...cantik...kenapa kakak tak nak beli baju macam tu jugak....kan macam anak dara sikit...
kakak : hanya mampu tersenyum...

                         ........................................................

aku mungkin berbeza dengan adikku..dan saudara maraku yang lain....aku mungkin insan yang paling terkebelakang dengan fesyen dan penggayaan diri....
mungkin akulah yang paling kolot......pergi ke mana sahaja dengan tudung bidang 60 ku tanpa pernah menggayakan selendang mahupun shawl....malah jeans sekalipun.....

bukan aku tidak pernah memakainya.....pernah-pernah sahaja...namun semuanya tinggal sejarah....malah masih ada lagi selendang-selendangku serta shawl yang pernah aku gayakan tersusun kemas di dalam almariku.....
terkadang...sempat juga aku menatapnya...terkenang memori dahulu.....

terkadang...,,aku juga teringin menjadi seperti muda mudi zaman kini....terupdate dengan fesyen2 terkini...memakai kasut tumit tinggi...yang tinggi bertambah-tambah tinggi...yang rendah akan kelihatan sedikit tinggi...cantik berseri-seri....memakai make up untuk menaikkan seri....wah...cantik dan anggun sekali.....

kerna...aku juga wanita biasa....yang ada kemahuan dan cita rasa sama...

  ........................................................................
namun...kerna tarbiyyah aku mampu mengawal diri.........

mengawal diri dari memenuhi kemahuan di hati...kerna aku tahu aku memakainya kerna mahukan pujian dan perhatian manusiawi....

ku terus gagahkan diri melawan nafsu dan keinginan menggunung di hati....kalau kadang-kadang teruji.....

kerna yang kucari bukan redha dan pujian manusiawi sebaliknya redha dan pujian Tuhan yang kucintai....

Biarlah aku kelihatan kolot dan lemah di mata manusia.....
Namun jangan biarkan aku kelihatan kolot dan lemah di mata ALLAH...

Biarlah aku ketinggalan dan buruk di mata manusia....
Namun jangan biarkan aku ketinggalan dan buruk di mata ALLAH....

Biarlah aku tak dipandang dan dicinta manusia....
Namun jangan biarkan aku tak dipandang dan dicinta oleh ALLAH.....

   ...........................................................................................

Wahai ibuku.....yang kucari hanya redha dan kasih sayang Allah.....
Janganlah pernah ibu risau akan diriku dimata manusia.....
Biarlah aku tidak dipandang manusia ibuku....
Biarlah aku tidak ikut perkembangan fesyen dan gaya hidup semasa....
Namun...biarlah aku hidup dalam perkembangan islam dan redha Tuhanku..wahai ibuku

Bukan aku tidak mahu menjadi seperti muda mudi seusiaku wahai ibuku....
Namun..aku selesa dengan siapa dan apa aku sekarang wahai ibuku....
Kerna...aku juga wanita biasa ibuku....
Punya keinginan..punya nafsu...
Namun yang kuharapkan...semoga ALLAH membalas segala penangguhan kemahuanku ini di akhirat nanti.....
in syaa ALLAH di syurga nanti....malah dengan lebih baik daripada apa yang ada di dunia ini...
Kerna ku masih ingat pesan sahabatku....

'andai kita menahan diri daripada memakai pakaian yang kita mahukan didunia ini dan kita tahu bahawa pakaian itu akan mendatangkan fitnah ke atas kita atau menarik nafsu lelaki....maka Allah akan memberikan pakaian yang lebih indah daripada itu di akhirat nanti....maka ukhti...bersabarlah...peliharalah auratmu dan mahkota tertinggimu'

Izinkanlah aku menjadi siapa aku sekarang.....kerna aku amat bahagia dengan diriku kini....
Ini juga adalah berkat doamu wahai ibuku.....

Doakan semoga aku terus istiqomah dan ikhlas wahai ibuku.....yang kupinta hanya doamu......