Thursday 8 August 2013

SALAM RINDU BUAT KAKANDA

1 Syawal 1434H.......alhamdulillah hari ni adalah hari kemenangan untuk umat Islam setelah hampir sebulan berjuang dan mengumpul amalan-amalan baik untuk dipersembahkan di hadapan ALLAH....

Bulan Ramadhan yang terkenal dengan Malam Lailatul Qadr....malam yang dirindui dan sangat dinanti oleh semua muslimin untuk merebut pahala ganjaran yang telah dijanjikan ALLAH iaitu diumpamakan seperti beribadah untuk 1000 bulan....Masya Allah....Allah sangat penyayang kepada hamba-hambaNYA....

Seperti ketetapanNya.....yang datang pasti akan pergi dan yang lama pasti akan diganti dengan baru....Begitulah juga senario untuk pusingan bulan-bulan Islam....Setelah berlalunya ramadhan..pasti akan diganti pula dengan Syawal dan seterusnya....dan mereka patuh dan taat dengan ketetapan dan aturan ALLAH...patut tanpa membantah...subhanALLAH......makhluk-makhluk Allah semuanya taat kepadaNya tanpa ada sedikit keraguan namun manusia yang masih dikurniakan nikmat akal masih membentak-bentak untuk melaksanakan ketaatan kepadaNYa...berkira-kira untuk patuh kepada suruhanNYA....apatah lagi diri kerdil ini yang masih banyak salah dan khilafnya.....
    
                                              ****************
Dan syawal kali ini aku turut tidak ketinggalan melakukan aktiviti tetap kami di pagi raya....menziarah kubur....

Setelah arwah abang pergi sejak tahun 2007...pagi raya kami pasti akan berada di sini...seperti tahun-tahun sebelumnya....kubur pertama yang akan diziarah pasti adalah kubur arwah abang yang sangat dirindu dan dicinta....


Entah mengapa tahun ni aku terlebih sebak ketika menziarah pusara arwah abang....sesampai je di hadapan pusaranya...air mata tak semena-mena terus gugur bercucuran....rindu yang tidak tertahan dan tidak terluah untuk aku ucapkan.....
Bagaikan aku mahu memeluk sahaja pusaranya kerana mahu menyampaikan rinduku padanya.... manun aku redha
Salam rinduku padanya hanya bisa disampaikan melalui bisikan doa jauh dari sudut hatiku

Allah hadirkan dirimu untukku..
Sebagai kakandaku..sebagai sahabatku...
Walau engkau suka menyakitiku..mengusikku...
Namun dalam pada masa sama engkau yang selalu melindungiku....

Aku rindu kamu wahai kakandamu...
Terlalu awal rasanya perginya kamu...
Belum puas aku bermanja sebagai adindamu....
Namun Allah lebih menyintaimu melebihi kasih kami kepadamu....

Bagaimana keadaanmu disana kakandaku....
Aku,mak,abah dan ija berharapkan agar kau baik-baik sahaja di sana....
Dilapangkan kubur untukmu di sana....
Dan jauh dari segala siksa dan ancamanNYA...

Moga ALLAH mendengar dan menerima doa kami di sini...
Kami di sini amat merinduimu kakandaku....
Aku mahu kau tahu yang kau sentiasa berada dalam doaku....
Dan aku mahu bertemumu di sana nanti wahai kakandamu...

Banyak hal yang mahu aku ceritakan padamu...
pelajaranku..kehidupanku dan segalanya...
Kerna kaulah tempat aku berbicara dan meluahkan rasa....

Taatmu pada mak dan abah menjadi contoh buatku...
Sayangmu pada adinda-adindamu menjadi ikutanku....
Keazamanmu dalam pelajaran dan ujian yang menimpamu menjadi penguat untukku...
Segala yang ada padaku kini adalah kernamu wahai kakandaku...

Wahai kakandaku...
Setiap kali ku melihat teman-teman seusiamu dan teman-temanmu....
Pasti aku terus teringatkan kamu...
Rupamu bagaimana agaknya....gelagatmu dan segalanya tentangmu...
Kau sentiada dirindu wahai kakandaku...
Aku amat bersyukur kerna punya kamu sebagai kakandaku...
Walau Allah hanya meminjamkanmu untukku buat seketika...
Namun...aku bersyukur atas anugerahnya...
Bak kata mak...
Anak-anak adalah anugerah terindah untuknya...
Apatah lagi dia punyai anak yang baik dan taat sepertimu....
Aku mahu kau turut tahu...
Mak telah mengampunkan segala dosamu sebelum perginya kamu dan kami redha dengan perginya kamu....

NAMUN...KAMI TERSANGAT MERINDUMU....

salam rindu dan cinta buat kakanda.....mohammad yazid zainal(al-fatihah)



                                                                                                                                              

No comments:

Post a Comment