Tuesday, 6 August 2013

AKU WANITA BIASA

adik : kak ngah...belilah baju tu....cantiklah..ko kan suka jubah...
kak ngah : tak nak lah...merah sangatlah....( walaupun dalam hati mengatakan sangat cantik)
adik : tapi cantiklah....hah baju tu pown cantik...same macam baju aku...
kak ngah : tak nak lah..ada cutting kat pinggang die....( dalam hati:cantiknya)
adik : hah....baju tu...
kak ngah : tak nak lah.....

dah insiden penolakan tersebut berlansung hampir setiap kali si adik memilihkan baju untuk si kakak......

sesampai sahaja di rumah....

mak : kakak beli baju apa?
kakak : jubah mak..dah lama dah akak nak jubah ni..alhamdulillah akhirnya dapat juga....
mak : adik beli baju apa?

adik mengeluarkan baju yang dibelinya.....( cantik )

mak : hah...cantik...kenapa kakak tak nak beli baju macam tu jugak....kan macam anak dara sikit...
kakak : hanya mampu tersenyum...

                         ........................................................

aku mungkin berbeza dengan adikku..dan saudara maraku yang lain....aku mungkin insan yang paling terkebelakang dengan fesyen dan penggayaan diri....
mungkin akulah yang paling kolot......pergi ke mana sahaja dengan tudung bidang 60 ku tanpa pernah menggayakan selendang mahupun shawl....malah jeans sekalipun.....

bukan aku tidak pernah memakainya.....pernah-pernah sahaja...namun semuanya tinggal sejarah....malah masih ada lagi selendang-selendangku serta shawl yang pernah aku gayakan tersusun kemas di dalam almariku.....
terkadang...sempat juga aku menatapnya...terkenang memori dahulu.....

terkadang...,,aku juga teringin menjadi seperti muda mudi zaman kini....terupdate dengan fesyen2 terkini...memakai kasut tumit tinggi...yang tinggi bertambah-tambah tinggi...yang rendah akan kelihatan sedikit tinggi...cantik berseri-seri....memakai make up untuk menaikkan seri....wah...cantik dan anggun sekali.....

kerna...aku juga wanita biasa....yang ada kemahuan dan cita rasa sama...

  ........................................................................
namun...kerna tarbiyyah aku mampu mengawal diri.........

mengawal diri dari memenuhi kemahuan di hati...kerna aku tahu aku memakainya kerna mahukan pujian dan perhatian manusiawi....

ku terus gagahkan diri melawan nafsu dan keinginan menggunung di hati....kalau kadang-kadang teruji.....

kerna yang kucari bukan redha dan pujian manusiawi sebaliknya redha dan pujian Tuhan yang kucintai....

Biarlah aku kelihatan kolot dan lemah di mata manusia.....
Namun jangan biarkan aku kelihatan kolot dan lemah di mata ALLAH...

Biarlah aku ketinggalan dan buruk di mata manusia....
Namun jangan biarkan aku ketinggalan dan buruk di mata ALLAH....

Biarlah aku tak dipandang dan dicinta manusia....
Namun jangan biarkan aku tak dipandang dan dicinta oleh ALLAH.....

   ...........................................................................................

Wahai ibuku.....yang kucari hanya redha dan kasih sayang Allah.....
Janganlah pernah ibu risau akan diriku dimata manusia.....
Biarlah aku tidak dipandang manusia ibuku....
Biarlah aku tidak ikut perkembangan fesyen dan gaya hidup semasa....
Namun...biarlah aku hidup dalam perkembangan islam dan redha Tuhanku..wahai ibuku

Bukan aku tidak mahu menjadi seperti muda mudi seusiaku wahai ibuku....
Namun..aku selesa dengan siapa dan apa aku sekarang wahai ibuku....
Kerna...aku juga wanita biasa ibuku....
Punya keinginan..punya nafsu...
Namun yang kuharapkan...semoga ALLAH membalas segala penangguhan kemahuanku ini di akhirat nanti.....
in syaa ALLAH di syurga nanti....malah dengan lebih baik daripada apa yang ada di dunia ini...
Kerna ku masih ingat pesan sahabatku....

'andai kita menahan diri daripada memakai pakaian yang kita mahukan didunia ini dan kita tahu bahawa pakaian itu akan mendatangkan fitnah ke atas kita atau menarik nafsu lelaki....maka Allah akan memberikan pakaian yang lebih indah daripada itu di akhirat nanti....maka ukhti...bersabarlah...peliharalah auratmu dan mahkota tertinggimu'

Izinkanlah aku menjadi siapa aku sekarang.....kerna aku amat bahagia dengan diriku kini....
Ini juga adalah berkat doamu wahai ibuku.....

Doakan semoga aku terus istiqomah dan ikhlas wahai ibuku.....yang kupinta hanya doamu......



No comments:

Post a Comment